Tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami; Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana."(QS. Al-Baqarah,2:32).................Terima kasih telah mengunjungi blog sederhana ini...semoga memberi manfaat

Sunday, January 16, 2011

Aang... Avatar terakhir...


Suka nonton Avatar ???.^_^



Avatar bagiku adalah Film animasi laga terbaik...

Ada beberapa yang menarik selain empat jurus pengendalian element, yaitu seputar munculnya Avatar terakhir yaitu Aang...

Aang adalah avatar terakhir yang ditunggu tunggu, dialah yang diharapkan bisa menghentikan kejahatan negara api..

Aang adalah warga suku udara yang tersisa, setelah menghilang selama 100 tahun, Aang tidak senghaja di temukan di suku air selatan.

Saat Aang keluar dari bola es, muncul cahaya yang memancar lurus ke langit, dan cahaya itu bisa dilihat dari jauh..

beberapa waktu kemudian, di sebuah ruangan rahasia tempat patung-patung avatar-avatar sebelumnya, Aang berkomunikasi langsung dengan roh Avatar Roku... Dan saat pada moment itulah kebangkitan Avatar yang sesungguhnya...

Peristiwa kebangkitan ini menimbulkan fenomena yang luar biasa, yaitu bergetarnya kuil kuil seperti gempa sehingga beberapa patung roboh, mata patung-patung avatar sebelumnya bercahaya dan muncul siar terang lurus ke udara.... dan para rahib-rahim penunggu kuil di penjuru bumi langsung tersadar akan fenomena ini dan berucap " Avatar telah kembali"...

(untuk penonton setia avatar pasti tau ini)



..............................



Lalu apa menariknya cerita Avatar di atas ???



Kisah-kisah kemunculan Avatar terakhir ini mengingatkanku pada tanda-tanda saat Nabi terakhir muncul ke dunia ini...

Walau tidak sama persis, tapi tandanya mempunyai kemiripan... Coba simak beberapa peristiwa saat kelahiran Rasulullah di bawah ini :(dari http://blog.its.ac.id/syafii/2010/02/15/keajaiban-dunia-ketika-kelahiran-rasulullah/)



...........................

Semasa baginda dilahirkan, bundanya menyaksikan nur atau cahaya keluar dari tubuh badan baginda. Cahaya tersebut menyinari sehingga ke Istana Busra di Syria.

Ia dilihat seolah-olah seperti anak panah bagaikan pelangi sehingga dari jauh kota-kota tersebut dapat dilihat.Ada juga yang berpendapat bahawa cahaya itu datang dan menerangi seluruh dunia. Ini dapat dijelaskan oleh sumber-sumber Arab yang paling awal yang menyatakan bahawa suatu cahaya terpancar dari rahim Aminah apabila baginda dilahirkan.

Aminah sendiri melihat baginda dalam keadaan terbaring dengan kedua tangannya mengangkat ke langit seperti seorang yang sedang berdoa.Kemudian bundanya melihat awan turun menyelimuti dirinya sehingga beliau mendengar sebuah seruan “Pimpinlah dia mengelilingi bumi Timur dan Barat, supaya mereka tahu dan dialah yang akan menghapuskan segala perkara syirik”.

Selepas itu awan tersebut lenyap daripada pandangan Aminah. Setengah riwayat menyatakan nabi dilahirkan dalam keadaan memandang ke arah langit sambil meletakkan tangannya ke tanah sebagai tanda ketinggian martabatnya daripada semua makhluk.Dikatakan juga pada malam kelahiran baginda, berhala-berhala yang terdapat di situ mengalami kerusakan dan kemusnahan.

Menurut riwayat daripada Abdul Mutalib, “Ketika aku sedang berada di Kaabah, tiba-tiba berhala jatuh dari tempatnya dan sujud kepada Allah. Lalu aku mendengar suara dari dinding Kaabah berkata, “telah lahir nabi pilihan yang akan membinasakan orang kafir dan mensucikanku daripada berhala-berhala ini dan akan memerintahkan penyembahan Yang Maha Mengetahui.”

Selain itu di tempat yang lain pula satu goncangan berlaku di mahligai Kisra dan menyebabkan mahligai tersebut retak, manakala empat belas tiang serinya runtuh. Keadaan ini merupakan di antara tanda -tanda keruntuhan kerajaan tersebut.Namun, api di negara Parsi yang tidak pernah padam hampir selama seribu tahun telah padam dengan sendirinya. Api tersebut merupakan api sembahan orang-orang Majusi yang dianggap sebagai tuhan. Peristiwa itu amat mengejutkan orang Parsi.

Dalam waktu yang sama, pada malam kelahiran baginda, Tasik Sava yang dianggap suci tenggelam ke dalam tanah.


...........................................



Siapa penulis pertama kisah Avatar kita tidak tahu persis, tapi cerita ini mengatakan bahwa Kabar tentang akan adanya kelahiran nabi terakhir telah diketahui lama oleh kaum-kaum sebelum kelahiran Rasulullah, dan bukankah tiada suatu kaum melainkan Allah mengirimkan utusannya ???...



(CMIIW)

Salam..

No comments:

Post a Comment